رشت، نامزد ثبت جهانی در حوزه صنایع‌ دستی

مدیرکل میراث فرهنگی گیلان گفت: شهر رشت به عنوان کاندیدای ثبت جهانی در حوزه صنایع دستی انتخاب شد.

0

به گزارش پایگاه خبری سبز البرز،ولی جهانی، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان با بیان اینکه شهر رشت به عنوان کاندیدای ثبت جهانی در حوزه صنایع دستی انتخاب شده است، گفت: بر این اساس ارزیابان یونسکو اوایل اسفند ماه وارد این استان می‌شوند.

او افزود: با توجه به اهمیت بالای موضوع ثبت جهانی شهر رشت به عنوان شهر صنایع دستی در جهان نیازمند است همه دستگاه‌ها اجرایی گیلان شامل استانداری، فرمانداری و شهرداری و شورای شهر پای کار باشند تا این اتفاق مهم و مبارک هر چه سریع‌تر انجام شود.

مدیرکل میراث فرهنگی گیلان به تفاهم نامه این اداره کل با شهرداری رشت در این خصوص تصریح کرد: راه اندازی کارگاه تولید صنایع دستی شهر رشت در بنای تاریخی استانداری سابق واقع در ابتدای خیابان سعدی این شهر، ایجاد بازارچه صنایع دستی در اطراف عمارت تاریخی کلاه فرنگی واقع در پارک قدس رشت، بازارچه صنایع دستی در محله پیرسرای رشت با عنوان سرای صنایع دستی گیلان، نامگذاری یکی از میدان‌های رشت به نام میدان صنایع دستی و اصلاح برخی تابلو‌های شهر رشت از موضوعات مطرح شده در این تفاهم نامه است.

به گفته جهانی، رشتی دوزی، خراطی، مسگری، میناکاری یا شیشه گری و چرم دوزی از جمله هنر‌های کهن و ریشه دار شهر رشت است.

او افزود: بیش از ۲۷ هزار هنرمند صنایع دستی در ۴۲ رشته مختلف تولید محصولات هنر‌های سنتی گیلان مشغول به فعالیت هستند و ۷ شهر و روستای استان نیز با برند‌های ملی و جهانی به عنوان شهر و روستا‌های صنایع‌دستی معرفی شده‌اند.

مدیرکل میراث فرهنگی گیلان همچنین گفت: یک روستای جهانی شامل سفال سنتی روستای جیرده شفت، گلیم‌بافی روستای عنبران آستارا، حصیربافی در روستای فشتکه خمام، شال بافی در روستای ارده رضوانشهر، چوبتراشی روستای شالما در ماسال، رشتی دوزی در شهر رشت، چادرشب روستای جهانی قاسم آباد چایکسر در شهرستان رودسر ثبت شده است.

جهانی تصریح کرد: بنا به سیاست‌ها و اولویت‌های تعیین شده از سوی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان، پس از ثبت جهانی قاسم‌آباد رودسر با محوریت چادرشب‌بافی، برندسازی در سطح ملی با هدف رونق صنایع دستی در منطقه بیش از همیشه مورد اهتمام قرار گرفت.

او افزود: پس از معرفی فشتکه خمام با عنوان روستای ملی حصیربافی، شهر رشت نیز به عنوان شهر ملی رشتی دوزی و ۴ روستای استان نیز روستای ملی اعلام شدند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.