افزایش غیرمتعارف ساخت و سازها در بافت تاریخی کاشان منطقی نیست

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کاشان گفت: افزایش غیرمتعارف ساخت و سازها پیرامون بافت تاریخی منطقی نیست و باید با تکیه بر برنامه‌ریزی و تمرکز بر توسعه پایدار، گسترش شهر را مدیریت کرد.

0

به گزارش پایگاه خبری سبز البرز،احمد دانایی‌نیا، شامگاه(شنبه،۱۰ دی) در نشست‌ تخصصی خانه مهندس در سازمان نظام مهندسی ساختمان، اظهار کرد: تراکم نامتعارف و ناهمگون بودن‌ ساخت‌وسازها در محدوده بافت تاریخی و مصوب از مشکلات عمده عمرانی شهر کاشان است.

وی افزود: ظهور دو کلیدواژه «ترافیک» و «آلودگی هوا»، ادبیاتی نو در شهر کاشان است که در سایه مدیریت شهری مطلوب نباید با چنین موضوعاتی روبرو شویم و ارتباط سازمان نظام مهندسی با حوزه‌های سه‌گانه طراحی، نظارت و اجرای ابنیه به‌منظور حفظ هویت فرهنگی و بافت تاریخی کاشان یک نیاز  ضروری است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کاشان، تأکید کرد: فضای تاریخی کاشان در گستره‌ای به مساحت بیش از ٩٠٠ هکتار بافت مصوب در مناطق یک، چهار و پنج شهری، جز خاص‌ترین شهرهای ایران از نظر دارا بودن سرمایه فرهنگی است.

دانایی نیا تصریح کرد: کاشان دارای یکی از طولانی‌ترین بازارهای تاریخی جهان است که با توجه به نقش حیاتی آن، مصوب شد برای ساماندهی بخشی از این بازار، مبلغی حدود ١۵٠ میلیارد ریال با مشارکت میراث فرهنگی و ستاد بازآفرینی شهری هزینه شود که  طرح آن توسط میراث فرهنگی تهیه شده و به محض تخصیص اعتبار اجرا خواهد شد.

به گزارش ایسنا، رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان کاشان، گفت: تخصیص این بودجه نشانه تلاش و توجه مدیران شهری و در رأس آن پشتیبانی همه جانبه فرمانداری کاشان و حمایت‌های اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان از موضوع میراثی و گردشگری شهرستان کاشان است.

وی افزود: تعامل سازمان نظام مهندسی کاشان و همکاری جامعه معماری با حوزه‌های میراثی، باعث می‌شود تا مشکلات مردم در خصوص تهیه طرح‌های ساختمانی در محدوده بافت تاریخی به حداقل برسد و از این طریق زمینه تهیه پروانه مرمت ساختمان‌های تاریخی نیز فراهم شود.

دانایی نیا تصریح کرد: ورود افراد غیرمتخصص در بحث مرمت، یکی از آسیب‌های جدی در این حوزه است و تغییر ذائقه مردم برای طرح خانه‌هایی متناسب با اقلیم تاریخی کاشان نیازمند برنامه‌ریزی جدی‌ است که بخش قابل‌توجهی از آن از طریق فرهنگ‌سازی و آموزش و ترویج حاصل می‌شود.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کاشان، تأکید کرد: ساخت و سازهای محور گردشگری امیرکبیر، الگویی ناهمگون با روح فرهنگی و تاریخی کاشان است و قرار نیست که ثروت، مبنای ساخت و سازهای لجام‌گسیخته و مخالف مبانی شهر اسلامی-ایرانی و کاشانی باشد.

وی افزود: الگوی خانه‌هایی موسوم به خانه محبوب که چند سال قبل در محدوده بافت تاریخی کاشان با هدف تجلی زندگی قدیم در کالبدی جدید طراحی و اجرا شد، نشان داد که با تفکر و طراحی می‌توان به خلق طرح‌هایی بدیع دست زد تا علاوه بر رفع نیازهای کارفرما، با معماری زمینه انطباق بیشتری برقرار شود.

دانایی نیا گفت: نظام‌مهندسی کاشان، با یک فراخوان، آمادگی مهندسان در حوزه‌های چهارگانه مرتبط برای همکاری با اداره میراث فرهنگی را اعلام کرده تا پس از برگزاری نشست‌های توجیهی، به کارفرمایان و متقاضیان معرفی شوند و به این ترتیب، پروژه‌ها با سرعت، دقت و حساسیت بیشتری هدایت شود.

شهر کاشان در زمره ١۶٨ شهر تاریخی مصوب سال ١٣٩۴ شورای عالی شهرسازی و معماری کشور است و طبق آن، ساخت‌وسازها در محدوده‌های تاریخی مصوب باید با استعلام و تأیید قطعی اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کاشان انجام شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.