تشکیل کمیته تخصصی برای بهبود «ارس» پلنگ باغ وحش مشهد

مسئول رسیدگی به امور تخصصی «ارس» پلنگ باغ وحش مشهد از تشکیل کمیته تخصصی برای بهبود این حیوان خبر داد.

0

به گزارش پایگاه خبری سبز البرز،ایمان محمدی آبیز اظهار کرد: روز گذشته جلسه‌ای متشکل از مدیر کل، مسئولین و کارشناسان حیات‌وحش و متخصصین و دامپزشکان اداره‌کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی در محل اتاق مدیرکل حفاظت محیط‌زیست خراسان رضوی جهت تسریع و پیگیری درمان و مداوای این گونه تشکیل و برگزار شد.

وی بیان کرد: در سال ۹۷ برای نخستین بار در کشور روی ارس که به تازگی از شکارچیان کشف شده بود، مراحل MRI  انجام پذیرفت، که مشخص شد این گونه ارزشمند دچار بیماری عصبی شده است.

محمدی‌آبیز افزود: مشکلی که برای این گونه ارزشمند اتفاق افتاد، از عواقب شوم قاچاق حیوانات حیات وحش است که منجر به بروز چنین اتفاقات ناخوشایندی می‌شود.

وی اظهار کرد: سیر درمان این گونه ارزشمند چندین سال است که به صورت جدی زیر نظر دامپزشکان متخصص و دانشکده دامپزشکی فردوسی مشهد در جریان است.

کارشناس مسئول اداره نظارت بر حیات‌وحش اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: در کنار انجام درمان مستمر، مباحث رفاهی و آسایش این گونه نیز مد نظر قرار گرفته شد و اقدامات مناسبی اعم از گسترش و بازسازی محل نگهداری ارس در باغ وحش مشهد از ۷۰ متربه ۳۵۰ متر، با همکاری باغ وحش مشهد صورت پذیرفت، که خود در سیر مراحل درمان کمک بسزایی جهت بهبود این گونه نموده است.

وی ادامه داد: نگهداری از ارس با توجه به وضعیت نامناسبی که از قاچاقچیان حیات‌وحش کشف شد، وضعیت خوبی نبود و نگهداری و رساندن این حیوان تا به این مرحله کار بسیار دشوار و پیچیده‌ای بود. البته باتلاش‌های فراوانی که توسط اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان و تیم تخصصی دامپزشکی صورت پذیرفت، این حیوان تا به امروز به زندگی خود، زیر نظر دامپزشکان معتمد ادامه داده است.

بر اساس گزارش روابط عمومی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی، محمدی‌آبیز در خصوص تشکیل این کمیته تخصصی افزود: با وجود تمام اقداماتی که در گذشته روی این گونه ارزشمند صورت پذیرفته است، این کمیته تشکیل شد تا در خصوص ادامه روند درمان و نگهداری ارس تصمیمات لازم اخذ شود.

وی گفت: ارس با وجود این بیماری عصبی، ۱۱ سال عمر دارد و تا کنون با مناسب‌سازی شرایط نگهداری و سیر درمان مناسب به زندگی خود در باغ وحش ادامه می‌دهد. همچنین روز گذشته تیم تخصصی از وضعیت نگهداری و سلامتی ارس در باغ وحش مشهد بازدید به عمل آورده و روند درمان همچنان ادامه دارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.