مشهد هنرمندان خودجوش و علاقه‌مندی در رشته‌های تجسمی دارد

دبیر سابق انجمن هنرهای تجسمی خراسان رضوی گفت: خوشبختانه مشهد هنرمندان خودجوش و علاقه‌مندی در رشته‌های هنرهای تجسمی و نقاشی دارد، اما متاسفانه وجود هزینه‌های سنگین متریال، کار آن‌ها را سخت می‌کند.

0

به گزارش پایگاه خبری سبز البرز،امیر قوی‌اندام با اشاره به توقف فعالیت انجمن هنرهای تجسمی خراسان رضوی اظهار کرد: انجمن هنرهای تجسمی خراسان رضوی از سال ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۰ زیر نظر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فعالیت می‌کرد و در این انجمن ۱۰نفر از هنرمندان در رشته‌های هنری مانند خوشنویسی، نقاشی، مجسمه‌سازی و… به عنوان هیات مدیره و اعضای کمیته هنرهای تجسمی حضور داشتند. بنده نیز به عنوان دبیر انجمن هنرهای تجسمی خراسان رضوی و مسئول کمیته مجسمه‌سازی خراسان رضوی فعالیت داشتم، اما فعالیت این انجمن اکنون متوقف شده است.

وی با اشاره بر وضعیت آموزش هنر مجسمه‌سازی در استان بیان کرد: در خراسان رضوی، تنها در نیشابور دانشگاه دولتی هنرهای تجسمی را تا مقطع لیسانس داریم و در سطح شهر تنها ۳ آموزشگاه هستند که آموزش مجسمه‌سازی و سفالگری می‌دهند، چراکه بر اثر مشکلات فراوان اقتصادی بسیاری از هنرمندان آموزشگاه‌های خود را تعطیل کرده‌اند.

دبیر سابق انجمن هنرهای تجسمی خراسان رضوی با بیان اینکه هنر مجسمه‌سازی هنری دلی است و آموزش آن هزینه بردار است، تصریح کرد: من به عنوان یک مجسمه‌ساز، رشته مجسمه‌سازی را مادر رشته هنرهای تجسمی می‌دانم که در آن طراحی، نقاشی و هنر سه بعدی نهفته است.

قوی‌اندام در خصوص تعداد هنرمندان فعال و خلاق مجسمه‌سازی در مشهد اظهار کرد: چون دبیر سابق انجمن مجسمه‌سازی بودم و تمام ثبت نام‌ها را انجام می‌دادم اطلاع دارم که حدود ۵۰۰۰ هنرمند مجسمه‌ساز در مشهد وجود دارد که ۲۰۰۰ نفر از آن‌ها را در انجمن ثبت نام کرده بودیم‌.

وی در خصوص درآمدزایی از هنر مجسمه‌سازی گفت: در این حوزه باید روابط‌عمومی بالایی داشته باشی و اگر هنرمندی بخواهد مستقلا هنر مجسمه‌سازی را ادامه بدهد باید وضع مالی خوبی داشته باشد. در غیر این صورت برای پرداخت اجاره‌بهاء آتلیه، گالری و آموزشگاه به مشکل برمی‌خورد.

دبیر سابق انجمن هنرهای تجسمی خراسان رضوی با تاکید بر مشکلات پیش روی مجسمه‌سازان خاطرنشان کرد: مجسمه‌سازی تنها رشته‌ای است که باید در دل آن نقاشی، طراحی و سفالگری را یاد داشته باشی. هنرمند مجسمه‌ساز باید طراحی و نقاشی را آموزش دیده و به خوبی یاد داشته باشد و هنرهای تجسمی را به خوبی درک کند تا بتواند مجسمه‌ساز خوبی شود، اما متاسفانه اموزش تمام این موارد هزینه‌های سنگینی در بر دارد و علاوه بر هزینه‌های آموزش، هزینه متریال و وسایل جانبی سرسام‌آور است و هنرمند مجسمه‌ساز باید به شدت پیگیر و یا پشتوانه‌ای قوی و وضع مالی خوبی داشته باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.