ثبت ملی ۱۲ درخت کهنسال خراسان رضوی در فهرست میراث طبیعی کشور

در شورای ثبت ملی میراث طبیعی کشور که در مورخ ۲۲ آذر ماه امسال در وزارت میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برگزار شد، پرونده ثبتی ۱۲درخت کهنسال استان بررسی شد و داوران این شورا به اتفاق به ثبت ملی آن‌ها رای دادند.

0

به گزارش پایگاه خبری سبز البرز،محمود طغرایی، مسئول ثبت آثار تاریخی، طبیعی و حرایم اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی اظهار کرد: این آثار شامل درخت چنار کهنسال مسجد روستای دهبار شهرستان طرقبه شاندیز، درختان چنار کهنسال قنات بشیر، بوستان و پایین ده روستای بید، درخت چنار روستای دلک آباد، درختان چنار کهنسال سرکاریز بالا و کاریز ته روستای بیدخور و درختان چنار کهنسال استخر و مسجد روستای ارگ نوجوی شهرستان جوین و همچنین درخت ارس کهنسال قشلاق روستای نوروزی، درخت چنار کهنسال قنات روستای عنابستان، درخت چنار کهنسال مسجد و درخت پسته کوهی کهنسال روستای عنبرستان به همراه درخت چنار کهنسال قنات زوی روستای نوده انقلاب در شهرستان خوشاب در فهرست میراث طبیعی کشور ثبت شدند.

وی ادامه داد: ثبت ملی درختان کهنسال که عمدتا به‌ عنوان نماد سرزندگی و قدمت روستاها به شمار می‌رود و نزد عموم مردم از جایگاه احترامی خاصی برخوردار هستند، در راستای توجه به حفاظت و مراقبت از آن‌ها انجام می‌شود.

بر اساس گزارش روابط عمومی اداره‌کل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی، طغرایی گفت: خوشبختانه  توجه به درختان کهنسال و مراقبت از آن‌ها، صدها سال بخشی از فرهنگ ایرانیان بوده است. ثبت ملی این درختان موجب می‌شود که توجه مسئولان روستاها و مردم به این درختان بیشتر شده و از اقدامات تخریبی مانند ساخت و ساز در حریم آن‌ها و همچنین توجه به حق‌آبه طبیعی درختان محفوظ مانده و از آن‌ها به عنوان بخشی از هویت فرهنگی و تاریخی روستاها نگهداری شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.