دستکاری رؤیاها با بررسی حرکات چشم در طول خواب

پژوهش‌های جدید حاکی از این است که حرکات سریع چشم در طول خواب رِم نشان‌دهنده تغییر رؤیای موش‌هایی است که خوابیده‌اند.

0

به گزارش پایگاه خبری سبز البرز از وبگاه سای‌تِک‌دِیلی (SciTechDaily)، براساس پژوهش جدیدی که در مجله علوم (Science) منتشر شد، حرکات بارز چشم که باعث خواب رِم ( REM ) می‌شود، نشان‌دهنده تغییر رؤیای موش‌هایی است که خوابیده‌اند. خواب رِم، حرکات سریع چشم، یکی از مراحل خواب است و اغلب با رؤیا دیدن همراه است. این یافته‌ها مطالب جدید ارزشمندی درباره فرایندهای شناختی مغز در هنگام خواب ارایه می‌دهند.

برخی از دانشمندان این مطلب را مطرح کرده‌اند که ماهیت حرکات چشمی رِم ممکن است به محتوای رؤیایی که فرد در حال دیدن آن است، مرتبط باشد. سایرین نیز معتقدند که حرکات سریع چشم فعالیت تصادفی ساقه مغز را منعکس می‌کند.

یوتا سِنزای (Yuta Senzai) و ماسیمو اسکانزیانی (Massimo Scanziani) روی سیستم جهت سر (HD) موش به‌عنوان یک بازخوانی عینی تمرکز کردند. سلول‌های جهت سر، نورون‌هایی هستند که در برخی از قسمت‌های مغز وجود دارند و هنگامی که سر حیوان در جهت خاصی باشد سرعت شلیک آنها افزایش می‌یابد. هنگام بیداری، فعالیت‌ سلول‌های جهت سر در تالاموس موش، جهت سر حیوان را هنگام کاوش یا حرکت در محیط رمزگذاری می‌کند. تغییرات در فعالیت سلول‌های جهت سر، اغلب با حرکات سریع جهشی چشم در یک جهت همراه است. حرکت جهشی چشم (saccade) به معنی حرکت هم‌زمان و سریع هر دو چشم در یک راستا میان دو یا چند لحظه سکون چشم گفته می‌شود.‌

سنزای و اسکانزیانی با استفاده از کاوشگرهای خطی خارج‌سلولی فعالیت سلول‌های جهت سر را ثبت کردند. آن‌ها به طور هم‌زمان حرکات هر دو چشم را با دوربین‌هایی که روی سر موش‌های بیدار و خواب نصب کرده بودند، زیر نظر گرفتند. این محققان دریافتند که جهت و دامنه حرکات سریع چشم در طول خواب رِم، جهت و دامنه جهت موش‌ها را در محیط خواب آن‌ها رمزگذاری می‌کند.

یافته‌های دانشمندان حاکی از این است که حرکات سریع چشم، بازخوانی بیرونی یک فرایند شناختی درونی را ارایه می‌کند که طی خواب رِم روی می‌دهد و تناسبی را آشکار می‌کنند که ممکن است زمینه تجربه واقعی و واضح رؤیاها را فراهم کند.

دانشمندان معتقدند اگر حرکات سریع چشم، منعکس‌کننده افکار در طول خواب باشد، با نگاه‌کردن به حرکات چشم افرادی که خوابیده‌اند، می‌توان افکار آن‌ها را هنگامی که رؤیا می‌بینند خواند و به صورت بالقوه آن‌ افکار را دستکاری کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.