خشکسالی در بزرگترین باغ تاریخی ایرانی + فیلم

دریاچه ۱۰ هکتاری عباس آباد بهشهر کاملا خشک شده است.

0

به گزارش پایگاه خبری سبز البرز،

دریاچه طبیعی عباس آباد بهشهر در بزرگترین باغ تاریخی ایران قرار گرفته است، باغی که در سال‌های ۱۰۲۰ و ۱۰۲۱ هجری قمری به دستور شاه عباس صفوی در دل جنگل‌های منطقه و در  ۹ کیلومتری بهشهر ساخته شده است، باغی ۶۰۰ هکتاری که به عنوان یکی از باغ‌های تاریخی ایرانی در میراث جهانی یونسکو و به شماره ۷۴۵ در فهرست آثار تاریخی و فرهنگی ایران ثبت شده‌است.

این مجموعه تاریخی اگرچه شامل برخی بنا‌های قدیمی مانند کاخ، حمام، آسیاب آبی و دو برج آجری است، اما آنچه عباس آباد بهشهر را از سایر اماکن تاریخی منحصر بفرد کرده وجود دریاچه‌ای ۱۰ هکتاری در دل این مجموعه است.

تصاویر ارسالی از شهروند خبرنگار نشان می‌دهد این دریاچه اکنون کاملا خشک شده است.

مصطفی شریفی سرپرست پایگاه میراث جهانی باغ عباس‌آباد در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان مازندران گفت: این دریاچه طبیعی در سه فصل پاییز، زمستان و بهار پرآب است و با توجه به اینکه آب ذخیره شده دریاچه در بخش کشاورزی مناطق پایین دست استفاده می‌شود در ماه‌های پایانی تابستان دریاچه خشک می‌شود.

او افزود: این روال طبیعی هر ساله در دریاچه عباس آباد اتفاق می‌افتد و با توجه به اینکه آب این دریاچه از نزولات جوی تامین می‌شود، بسته به میزان بارندگی‌ها آب دریاچه فروکش می‌کند.

به گفته شریفی این دریاچه در فصل زراعی آب مورد نیاز اهالی چهار روستا را تامین می کند و با توجه به نیاز اهالی تصمیم گرفته شده بود در فصل زراعی آب موجود در این دریاچه برای این روستاییان رهاسازی شود.

سرپرست پایگاه میراث جهانی باغ عباس‌آباد ادامه داد: مسئولان شرکت آب منطقه ای قول دادند با بهره برداری از سد گلورد آب مورد نیاز این روستاییان از طریق سد تامین شود و اگر این اتفاق بیفتد آب دریاچه در فصل تابستان هم ذخیره می شود.

بر اساس گزارش شرکت آب منطقه‌ای مازندران میانگین بارش باران در سه ماهه نخست امسال در استان نسبت به بهار پارسال ۲۳ درصد کاهش داشته است.

میانگین بارش فروردین ماه امسال در مازندران ۲۰ میلی متر، در اردیبهشت ۳۷ و در خرداد ۲۵ میلی متر بود و در سه ماه اول سال در مجموع ۸۲ میلی‌متر بارندگی در استان ثبت شد که ۴۰ درصد کمتر از پیش بینی هواشناسی بود.

سرپرست پایگاه میراث جهانی باغ عباس‌آباد گفت: اگرچه وجود آب در دریاچه برای توسعه گردشگری خوب است اما خشک شدن دریاچه عباس آباد هیچ تهدیدی برای سازه چارطاقی داخل این دریاچه نیست و فرصتی برای مرمت این چارطاقی نیز به کارشناسان میراث فرهنگی می‌دهد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.