فعالیت ۳۰۰۰ راهبر آموزشی در سال تحصیلی جدید

نظارت و راهبری آموزشی یکی از اصلی‌ترین وظایف مدیران مدارس است. در برخی مدارس روستایی و مناطق محروم بویژه کلاس‌های چند پایه که اساسا توسط یک یا چند معلم محدود اداره می‌شوند و مدیر به معنای واقعی وجود ندارد، ضروری است افرادی توانا به عنوان «راهبر آموزشی» جایگزین مدیر و معاون مجتمع شوند و فرآیند آموزش و یادگیری در مدارس را هدایت، نظارت و راهبری کنند.

0

به گزارش پایگاه خبری سبز البرز، طرح راهبر آموزشی سال گذشته در استان‌های کشور به اجرا درآمد. بر اساس این طرح راهبر آموزشی ضمن برخورداری از شایستگی‌ها و صلاحیت‌های دانشی و مهارتی روزآمد هدایت و راهبری و نظارت بر فرآیندهای آموزشی و پرورشی از طریق بهره‌گیری از شیوه‌ها و روش‌های مناسب با تمرکز بر فعالیت مدارس درجهت دستیابی به تعالی مدیریت مدرسه و رشد و بالندگی حرفه‌ای کارکنان در راستای تسهیل تحقق اهداف آموزشی و پرورشی را برعهده دارد.

این طرح با اهداف مهم ارتقای کیفی امور آموزشی و پرورشی در مدارس مورد نظر، ارتقای سطح مهارت‌های حرفه‌ای معلمان و تبادل تجربیات آموزشی و پرورشی، جلوگیری از افت تحصیلی دانش آموزان با ارائه خدمات مشاوره‌ای و راهبری آموزشی و کاهش فاصله سطح علمی دانش آموزان و رسیدن به سطح میانگین منطقه‌ای آغاز شده است. این طرح می‌خواهد از طریق مشارکت معلم با راهبر دیدگاه مشترک ایجاد کند تا ضمن مقایسه آنچه که تدریس و یادگیری در محیط کلاس و مدرسه می‌تواند و باید باشد با آنچه که اکنون هست، برنامه ریزی آموزشی مناسب را مرحله به مرحله با مشارکت معلم طراحی و اجرا کنند.

هدف از حضور راهبران ارائه خدمات راهنمایی و مشاور ه‌ای آموزشی و تربیتی به معلمان و کارکنان مدارس تحت پوشش است و ایجاد محیطی صمیمی برای هدایت آنان در برنامه‌های اقدام پژوهی و درس پژوهی در مدارس تحت پوشش و بانگاه تحولی در امر نظارت و راهبری است. در این طرح راهبر بازرس نیست، یاور است. راهبر مچ گیر نیست، دست گیر و در شرایط حاضر می خواهد به عنوان یک تسهیل کننده و یاری دهنده موانع و مشکلات را با مشارکت معلم شناسایی و رفع کند و همچنین چهره‌های گمنام و موفق کلاس های چند پایه روستایی و عشایری را که با تمام مشکلات و تنگناهای موجود با عشق و علاقه معلمی می کنند به جامعه بشناساند تا به عنوان معلمان نمونه در عرصه تعلیم و تربیت معرفی شوند به صراحت اعلام می دارد.

در همین راستا صادق صادقپور، مدیرکل آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با ایسنا، از تهیه نرم افزار راهبران آموزشی خبر داد و اظهار کرد: راهبران آموزشی گام‌های خوبی را در سال گذشته برداشتند.

وی افزود: سال گذشته ۲۵۱۵ راهبر آموزشی نظارت بالینی و حمایتی مدارس را انجام دادند و امسال این تعداد به ۳۰۰۰ نفر می‌رسد. استقبال از این طرح خوب بود و در استانی چون کردستان حدود ۳۰ نفر نیاز داشتیم اما بیش از ۳۰۰ نفر متقاضی بودند. امیدواریم امسال راهبران آموزشی در راستای کیفیت بخشی موثر واقع شوند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.