چالش های آموزش عالی به روایت سرپرست وزارت علوم

سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، رشد کمی نامتوازان و بی ضابطه، کاهش سهم آموزش عالی رایگان، افزایش نسبت دارندگان مدارک دانشگاهی در آمار بیکاران کشور و کاهش شاخص اعتماد مردم به استادان دانشگاه را از مهم ترین چالشهای آموزش عالی در ابتدای فعالیت دولت یازدهم برشمرد.

0 99

به گزارش پایگاه خبری سبزالبرز، سید ضیاء هاشمی در اجلاس سراسری رئیسان دانشگاه ها، مراکز آموزش عالی، پژوهشگاه و پارک های علم وفناوری کشور اظهار داشت: در ابتدای دولت یازدهم، یعنی ۴ سال پیش دانشگاهی را تحویل گرفتیم که با وجود توفیقات قابل توجه در رشد کمی و علمی
مسائل و چالش های متعددی مواجه بوده است و مهم ترین این چالش ها رشد کمی نامتوازن و بی ضابطه مجموعه آموزش عالی در دهه گذشته و در فاصله سال های ۸۰ تا ۹۳ بوده که تعداد دانشجویان دانشگاه های کشور سه برابر شده است.
وی ادامه داد: دراین مدت، سهم مدرسان غیر هیات علمی از ۲۲ درصد به ۵۵ درصد افزایش یافته و نسبت دارندگان مدارک دانشگاهی در میان بیکاران کشور از حدود ۱۰ درصد به ۴۰ درصد رسیده است.
هاشمی خاطرنشان کرد: این کمی گرایی در آموزش عالی و رقابت بر سر تصاحب سهم بیشتر در صندلی های دانشگاه ها، تبعات سوء فراوانی به دنبال داشته است و تاسیس دانشگاه های بدون کیفیت، رواج مدرک گرایی، کاهش سهم آموزش عالی رایگان، افزایش سهم دانشجویان در هزینه های تحصیلی، فزونی گرفتن صندلی های دانشگاه ها بر نیازهای کشور همگی از تبعات این فرایند بوده است.
سرپرست وزارت علوم اظهار داشت: برای نمونه، مطابق نتایج پیمایش های ملی دو دهه اخیر شاخص اعتماد مردم به استادان دانشگاه از بیش از ۷۲ درصد در سال ۷۹ به کمتر از ۴۵ درصد در سال ۹۳ رسیده بود.
وی یادآور شد: آموزش عالی کشور پس از پیروزی انقلاب شاهد رشد کمی گسترده دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی و به تبع آن تعداد دانشجویان و دانش آموختگان بوده است به نحوی که در طول سه دهه گذشته، تعداد دانشجویان کشور به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت از حدود ۴۰۰ نفر به ۶ هزار نفر افزایش یافته است.
هاشمی ادامه داد: البته همزمان با این رشد کمی گسترده، سرعت رشد علمی کشور نیز افزایش یافت، بیش از ۴۰ مرکز رشد و پارک علم و فناوری به عنوان مهم ترین پایه شکل گیری حدود سه هزار شرکت دانش بنیان در کنار بیش از ۵۰ پژوهشکده و پژوهشگاه زیرساخت هایی هستند که رشد علمی را تثبیت و تقویت کردند.
وی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر، توسعه آموزش عالی و افزایش تعداد دانشجویان و دانش آموختگان دانشگاه ها سبب ساز رشد گسترده آگاهی های اجتماعی و سیاسی در جامعه شد که خود از مصادیق مهم تحقق اهداف انقلاب اسلامی در جامعه به شمار می رود.
هاشمی خاطرنشان کرد: به برکت انقلاب اسلامی امروز با جامعه ای روبه رو هستیم که بیش از ۱۰میلیون نفر تحصیلکرده دانشگاهی در آن مطالبات مهمی چون مردم سالاری، دینی، حقوق شهروندی، آزادی بیان، حق تشکل، نقد و اعتراض و از همه مهم تر، ارائه چهره ای جامع و جذاب از اسلام در برابر اسلام جاهلی داعشیان و تکفیریان نهادینه شده است.
سرپرست وزارت علوم اظهار داشت: در همین راستا دولت تدبیر و امید به دلیل اهمیتی که برای نقش دانشگاه و نظام نخبگان در پیشرفت امور کشور قائل بوده، کوشیده است که در راستای تحقق فرمایشات رهبر انقلاب و اهداف مندرج در اسنادی مانند سیاست های کلی نظام علم و فناوری و همچنین نقشه جامعه علمی کشور، روندهای اصلاح گرایی و امیدآفرینی در راستای رفع کاستی ها و جبران نقایص این حوزه پی بگیرد.
وی با بیان اینکه ضرورت ایجاد تحولات جدی در آموزش عالی کشور احساس می شود، گفت: تحقق این امر نیازمند آن است که به تعبیر رهبر معظم انقلاب، خودباوری، امید به موفقیت و حرکت جهادگونه با یکدیگر همراه شوند.
هاشمی تصریح کرد: برای حرکت در این مسیر، نیازمند هستیم که ارتباطات و گفت و گوی وزارت علوم را از یک سو با سایر دستگاه های اجرایی کشور و از سوی دیگر با سلیقه ها و اقشار گوناگون فعال در حوزه های مختلف صنعتی و اجتماعی در جهت حل نیازهای کشور توسعه دهیم تا بتوانیم به سمت نقش آفرینی و اجماع سازی در مسائل اساسی کشور پیش برویم.
وی گفت: در این راستا توسعه رابطه دانشگاه با صنعت و جامعه تعریف طرح های کلان ملی و ایجاد محافل ملی برای گردهمایی نخبگان و ایجاد گفت وگو و دستیابی به راه حل های اجتماعی ضروری است.
سرپرست وزارت علوم خاطرنشان کرد: ما امروز می توانیم از طریق بازآرایی نظام دانشگاهی کشور بر سه محور اصلی افزایش کیفیت آموزش، هدایت تولید علم و فناوری به سمت حل نیازهای اساسی کشور و برقرار کردن هر چه بیشتر پیوند میان دانشگاه و جامعه، اعتماد به دانشگاه را مجددا افزایش داده و تعهدات پیش روی آموزش عالی را به فرصت تبدیل کنیم.
وی گفت: بر این اساس راهبردهای اصلی در حوزه آموزش عالی، رسیدگی به منزلت اجتماعی اعضای هیات علمی، تقویت دوره های با کیفیت آموزشی
و رشد سهم آنها در آموزش عالی، کنترل روند پولی سازی دانشگاه ها و جلوگیری از تبدیل آنها به بنگاه های مدرک فروشی و نیاز به مهارت آموزی بر مبنای نیازهای صنعت و جامعه در راستای افزایش کارآفرینی خواهد بود.
هاشمی تاکید کرد: با عنایت به مباحث گفته شده، رسالت حیاتی ما در شرایط کنونی حرکت در مسیر دستیابی به آموزش کیفیت محور، پژوهش مساله محور و دانشگاه گفت و گو محور است.
همچنین در ادامه این مراسم مدیرکل دفتر وزارتی وزارت علوم گفت: با وجود برخی تبلیغات در حوزه توسعه علمی بر اساس استنادات و شاخص هایی که
توسط پایگاه های اطلاعاتی مختلف ارائه شده، هم اکنون بیش از ۱۸ دانشگاه کشور در رتبه بندی بهترین دانشگاههای برتر جهان قرار دارند.
عبدالحسین فریدون افزود: هرچند با مشکلات مالی و اعتباری در خرید تجهیزات ازمایشگاهی روبه رو بوده ایم اما فعالیت های انجام گرفته در زمینه های مختلف علمی، بسیار مناسب و مطلوب بوده است.
وی خاطرنشان کرد: وظیفه دانشگاه بیشتر حل مسائل و مشکلات است و امیدواریم بیش از پیش از ظرفیت و پتانسیل مراکز علمی برای حل مشکلات کشور استفاده شود.

**تاکید ویژه دولت بر ارتباط دانشگاه ها و مراکز صنعتی
همچنین معاون پژوهشی وزارت علوم در ادامه این مراسم اظهار داشت: موضوع ارتباط دانشگاهها با صنعت در دولت یازدهم مورد توجه بوده و در این راستا اقدامات زیادی صورت گرفته که ارائه مشاوره استادان دانشگاه به سازمانهای معدنی و تجاری از جمله این برنامه ها است.
وحید احمدی با بیان اینکه این موضوع به تمامی سازمانهای معدنی و تجاری کشور ابلاغ شده است، افزود: ارائه فرصت های مطالعاتی در صنعت و دوره های پسادکتری صنعتی از جمله دیگر اقدامات دولت برای توسعه ارتباط صنعت و دانشگاه بوده است.
وی با تاکید بر اینکه وزارت علوم با وزارتخانه های مختلفی از جمله دفاع، نفت، صنعت و معدن و نیرو تفاهم نامه های مختلفی منعقد کرده است، گفت: وزارت علوم هم اکنون حدود یک هزار و ۲۰۰ پروژه با وزارت دفاع به ارزش بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان دارد.
احمدی با بیان اینکه تلاش شد تا برای توسعه ارتباط صنعت و دانشگاه، قوانین مختلفی به تصویب برسد، ادامه داد: کاهش ۱۰ درصدی معافیت مالیاتی شرکتهای صنعتی برای فعالیت با دانشگاهها از جمله این قوانین است.
معاون پژوهشی وزارت علوم با اشاره به راه اندازی سامانه عرضه و تقاضای پژوهشی گفت: این سامانه فعال شده و اکنون تعداد قابل توجهی از دستگاههای اجرایی نیازهای خود را در این سامانه بارگذاری کرده اند.

**وزارت علوم، ابلاغیه جدیدی برای حضور دانشجویان ستاره دار در دانشگاه ها ندارد/ ملاک پذیرش، قانون است
همچنین در خاتمه این مراسم، سرپرست وزارت علوم در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در سال‌های گذشته، پارک‌های علم و فناوری و شرکت‌های دانش بنیان که در دانشگاه‌ها شکل گرفته‌اند با رشد و توسعه قابل توجهی همراه بوده است و سیاست وزارت علوم در دولت یازدهم بر تقویت این شرکت‌ها و پارک‌های علمی و تحقیقاتی است.
سید ضیاء هاشمی در ادامه با تاکید بر اینکه در حوزه پژوهش و فناوری ساختار خوبی در دانشگاه‌ها شکل گرفته است، گفت: شوراهایی در این زمینه به منظور سیاستگذاری و برنامه‌ریزی مشغول به کار هستند که خوشبختانه اتفاقات خوبی صورت می‌گیرد و این برنامه‌ها در حال حاضر جا افتاده‌اند و امسال نیز با توسعه تعامل با دستگاه‌های مربوطه نظیر وزارت نفت، ارتباطات و صنعت، مسیر موجود به سمت تعامل و پیوند دانشگاه‌ها با صنایع پیش می‌رود.
وی با تاکید بر اینکه اجلاس سراسری رئیسان دانشگاه‌ها، مراکز آموزش عالی، پژوهشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری امسال در مسیری هدایت شده است که مسئولان برای گفت‌وگوی سازنده با یکدیگر تعامل داشته باشند، یادآور شد: امیدوارم امسال حرکت و جهش خوبی در این زمینه صورت بگیرد.
سرپرست وزارت علوم در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه وزارت علوم، ابلاغیه خاص و جدیدی برای حضور دانشجویان ستاره‌ دار در دانشگاه‌ها نداشته است، گفت: همواره تاکید ما در این زمینه، ابلاغ قانون است و باید از روش‌ها و برخوردهای سلیقه‌ای جلوگیری شود و حق تحصیل برای همه دانشجویان فراهم شود.
وی با تاکید بر اینکه مبنای پذیرش دانشجویان، قانون موجود است، تصریح کرد: تاکید داریم که نباید در این زمینه روش های سلیقه ای اعمال شود، ما باید مجری قانون باشیم و از برخوردهای سلیقه ای بپرهیزیم.
هاشمی با تاکید بر فراهم شدن امکان ادامه تحصیل برای دانشجویانی که بر اساس قانون، حق تحصیل دارند، خاطرنشان کرد: این موضوع سیاست مشترکی است که همه اعضای نظام جمهوری اسلامی ایران بر آن تاکید دارند.
اجلاس سراسری رئیسان دانشگاه ها، مراکز آموزش عالی، پژوهشگاه و پارک های علم وفناوری کشور به میزبانی پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران تا فردا، ۲۸ شهریورماه ادامه دارد.
این اجلاس در آستانه آغاز سال تحصیلی جدید دانشگاه‌ها با هدف تقویت ارتباط میان دانشگاه‌ها با جامعه و صنعت و هم اندیشی مسئولان وزارت علوم و روسای دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی درباره مسائل و چالش‌های روز حوزه آموزشی و پژوهشی کشور برگزار می شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.