راهکارهایی برای افزایش متابولیسم بدن در خانه‌نشینی‌های کرونایی

0 17

کارشناس ارشد تغذیه و رژیم درمانی گفت: بهتر است دنبال راه‌حل‌هایی برای جلوگیری از اضافه وزن در خانه‌نشینی‌های قرنطینه باشیم که می‌توان با افزایش متابولیسم به هدف دست یافت.

به گزارش پایگاه خبری سبز البرز،از زمانی‌که پای کرونا به میان مردم باز شد شاهد بروز مسائل و مشکلاتی بودیم که از جمله آن می‌توان به قرنطینه خانگی و تعطیلی کسب و کارها اشاره کرد که موجب کاهش تحرک در میان مردم شد.

طی سال‌های اخیر بحث تغییر سبک زندگی موجب کاهش تحرک بدنی در میان مردم شد که کرونا هم به این موضوع دامن زد و این موضوع در استان مازندران که رتبه نخست چاقی را در کشور دارد و مردم بسیاری از چاقی رنج می‌برند و برای جلوگیری از چاقی باید از امکاناتی استفاده کنند که کرونا موجب تعطیلی آن شده است.

از طرفی چاقی ریسک آسیب‌پذیری را در صورت ابتلا به کرونا بالا می‌برد و از طرفی خانه‌نشینی‌های قرنطینه در این دوران، اکثر افراد را دچار اضافه وزن کرده است که در این زمینه سمیه صمدی کارشناس ارشد تغذیه و رژیم درمانی، اظهار کرد: بهتر است دنبال راه‌حل‌هایی برای جلوگیری از اضافه وزن در این شرایط باشیم که می‌توان با افزایش متابولیسم به هدف دست یافت.

وی افزود: در واقع متابولیسم بدن یعنی بدن شما چقدر سریع کالری می‌سوزاند و این موضوع به چند نکته بستگی دارد.

کارشناس ارشد تغذیه و رژیم درمانی با بیان اینکه بعضی افراد متابولیسم بالا را به ارث می‌برند، اضافه کرد: مردان معمولا متابولیسم بالاتری نسبت به زنان حتی هنگام استراحت دارند و برای اکثر افراد نیز بعد از ۴۰ سالگی متابولیسم بدن کند می‌شود.

صمدی بیان کرد: اگرچه نمی‌توانیم سن، جنس یا ژنتیک خود را تغییر دهیم، اما راه‌هایی برای بهبود متابولیسم حتی در شرایط کرونا وجود دارد.

وی با اعلام اینکه غذاخوردن در زمان‌بندی‌های مشخص می‌تواند در افزایش متابولیسم بدن به ما کمک کند، تصریح کرد: پس این روزها که در خانه می‌مانیم بهترین زمان است تا برای خوردن میان وعده‌های سرشار از فیبر تلاش کنیم.

این کارشناس تغذیه با اشاره به اینکه با رعایت نظم در غذاخوردن، می‌توان ذخیره چربی بدن را کاهش داد، تصریح کرد: در بهترین حالت بهتر است با فاصله حدود سه تا چهار ساعت میان وعده میل کرد.

صمدی تصریح کرد: از طرف دیگر افرادی که قصد کاهش وزن دارند بهتر است با یک مشاور تغذیه مشورت کنند و کالری دریافتی‌شان را بیش از حد کم نکنند؛ چراکه خوردن وعده‌های غذایی ناکافی متابولیسم را کند می‌کند.

وی با بیان اینکه توده عضلانی بدن برای فعالیت بیشترین نیاز به انرژی دارد، خاطرنشان کرد: بنابراین هرچقدر عضله‌های بیشتری بسازیم متابولیسم بیشتری داریم و انجام ورزش‌های مقاومتی نیز با ساختن عضلات می‌توانند سوخت و ساز بدن را افزایش دهند.

این کارشناس تغذیه یادآور شد: می‌توان با انجام ورزش‌های ساده در منزل مثل بالا بردن وزنه‌های سبک، یا استفاده از کش‌های مقاومتی در منزل برای ساختن عضلات بیشتر تلاش کرد.

صمدی با اشاره به اینکه نکته بسیار مهم دیگر نوشیدن کافی آب در طول روز است، افزود: آب برای متابولیسم بهینه بدن لازم است و از این طریق می‌تواند در کاهش وزن موثر باشد.

وی بیان کرد: کاهش استرس هم می‌تواند برای بالابردن متابولیسم بدن کمک کننده باشد؛ زیرا استرس باعث ترشح غیرطبیعی هورمون کورتیزول می‌شود که با ایجاد اختلال در خوردن غذا می‌تواند متابولیسم را مختل کند.

کارشناس ارشد تغذیه و رژیم درمانی با بیان اینکه انجام ورزش‌ها با شدت کم و شدت زیاد متناوب نسبت به حالت ثابت مداوم بیشتر روی بالابردن سوخت و ساز اثر دارد، اضافه کرد: به عنوان مثال می‌توان هنگام پیاده‌روی یک دقیقه دوید و دو دقیقه پیاده روی کرد تا متابولیسم بالاتر برود.

صمدی با تأکید بر اینکه منظم خوابیدن نیز برای بالابردن متابولیسم خیلی مهم است، خاطرنشان کرد: وقتی فرد خیلی کم می‌خوابد بدنش هورمون گرلین آزاد می‌کند که می‌تواند باعث گرسنگی شود و هم چنین در این شرایط ترشح هورمون لپتین که مسؤول سیری است کم می‌شود؛ پس خواب کافی می‌تواند به متعادل ماندن هورمون‌ها کمک کند و بنابراین بر روی متابولیسم اثر می‌گذارد.

وی ادامه داد: دریافت کافی ویتامین‌های مورد نیاز بدن به ویژه ویتامین‌های گروه ب نقش مهمی در میزان متابولیسم بدن دارد که در بسیاری از مواد غذایی و میوه‌ها وجود دارد.

این کارشناس تغذیه در پایان گفت: می‌توان با ایجاد تغییرات سالم در رژیم غذایی و شیوه زندگی متابولیسم بدن را افزایش داد تا در این شرایط جلوی چاق شدن گرفته شود، اما همیشه بهتر است قبل از تنظیم رژیم یا ایجاد تغییر در روال وزن با یک مشاور تغدیه ارتباط برقرار کرد.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.