مجلس سوگواری و عزاداری امام هشتم در مسجد علی بن ابیطالب رویان

0 33

به گزارش پایگاه خبری سبزالبرز به مناسبت شهادت مظلومانه هشتمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت امام مهربانی ثامن الحجج مجلس سوگواری و  عزاداری آن امام ، دوشنبه مورخ ۶ آبان ماه در مسجد حضرت علی بن ابیطالب شهر رویان برگزار شد گفتنی است دکتر اسلام دستگذار دبیر حزب مردمی اصلاحات استان مازندران در خصوص آن امام همام و بعضی از مشکلات روز جامعه به شهر ذیل سخنرانی نموده است :

بسم الله الرحمن الرحیم
عرض سلام و ادب و احترام ، خدمت حضار محترم ، عرض تسلیت به مناسبت شهادت امام رضا و عرض خیرمقدم خدمت مهمانان گرامی بالاخص حجت الاسلام والمسلمین محمدزارع فومنی دبیر کل حزب مردمی اصلاحات کشور
امام هشتم علی بن موسی الرضا(ع) همانند دیگر امامان معصوم(ع) دارای تمام کمالات و فضایل انسانی در مرتبه اعلی است که بعد از شهادت پدر بزرگوارش امامت و رهبری شیعیان را به عهده گرفت و به رغم مشکلات حاد جامعه مسلمین، در جهت بارور نمودن فرهنگ غنی اسلامی و هدایت جامعه مسلمانان از دریای مواج اندیشه های خود بهره می برد
امامان معصوم(ع) ، چشمه های جوشان معرفت و گنجینه های حکمت الهی هستند که چون چراغی پرفروغ و خاموش نشدنی فراسوی علم را با پرتو افشانی خود ، روشن می کنند. آنان با اندیشه ها و افکار منوّر خود، تاریکی های جهل را از بین برده و در هر زمان امید حق ستیزان را نومید می ساختند.
مدیریت مدبرانه هشتمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت باعث تعالی جایگاه قرآن و عترت در جامعه شد، ایشان با احیای اسلام ناب محمدی، به تبیین اصل امامت پرداخته، باعث رشد علمی و فرهنگی و توسعه شیعه شدند. امام رضا (ع) ضمن سازمان‏دهی عقاید و باورهای شیعه، مبانی کلامی تشیع را به کمال رسانده، در عین حال شیعه را از طوفان های آسیب و انحراف، محفوظ داشتند

باتوجه به اینکه در جامعه ایی زندگی میکنیم که الگوی زندگیمان ائمه اطهار می باشد چرا توانایی برنامه ریزی و مدیریت
درست را نداشتیم؟
برنامه های اساسی ما در کشور ایران اسلامی مخصوصا در استان مازندران به ندرت دیده میشود که دارای برنامه های دقیق و با پشتوانه ایی باشد

سده اخیر را باید سده تحول در نظام شهرنشین ایران لقب داد
ایران ۱۳۳۱ شهر که ۴۰۰ شهر آن زیر ۲۰ هزار نفر جمعیت دارد این شهرها نیازمند به کارگیری یک سیستم مدیریتی موثر و کارآمد در راستای هدایت توسعه شهری و ارائه خدمت به شهروندان خواهد بود
پنج آفت اساسی که موجب ضعف عملکرد مدیریت شهرهای کم جمعیت میشود :
۱-عدم توجه به ایجاد درآمدهای پایدار
اصلی ترین ابزار موثر بر مدیریت و توسعه شهرها، وجود منابع درآمدی کافی و پایدار جهت تهیه و اجرای برنامه های مربوط به مدیریت شهری است.
ضعف منابع درآمدی پایدار در بسیاری از شهرهای کم جمعیت ، سبب ناکارآمدی مالی مدیریت شهری شده و آنها را در اجرای برنامه های خود وابسته به منابع درآمدی ناپایدار نموده است.
۲- عدم به کارگیری نیروهای متخصص در پست های اجرایی و مدیریتی :
بسیاری از ارگان های کوچک به صورت غیر تخصصی، فی البداهه یا موردی تشکیل شده اند و جذب نیروهای آنها نیز به صورت تخصصی نبوده است. وجود نیروهایی با تحصیلات اندک یا غیر تخصصی نه تنها به توسعه شهری کمک نخواهد کرد ، بلکه خود عاملی در جهت ناکارآمدی مدیریت شهرها شده است.
مهم تر از آن به کارگیری نیروهای فاقد تخصص ، تجربه و تحصیلات مرتبط در پست های مدیریتی ، شهرها را از اهداف مطلوبشان دور خواهد کرد.
ضروری است نهادهای مرتبط با مدیریت شهری ، فعالیت های مربوط به ارتقای سطح علمی و آموزشی کارکنان خود را به صورت جدی مورد توجه و تعقیب قرار دهند.

۳- عدم وجود نگاه جامع به شهرهای کم جمعیت :
در ساختار برنامه ریزی و مدیریت کلان ، نگاه جامعی به مسائل مربوط به شهرهای کم جمعیت وجود ندارد.
در بسیاری از موارد ، بدون مستندات فنی و قانونی و مطالعات جامع ، روستاها به شهر تبدیل شدند و در آن مکان شهرداری تاسیس شد .
مهم ترین عامل در نظر نگرفتن اهداف و برنامه های خاصی برای توسعه و آینده اینگونه شهرها شده است.
ضروری است تا در برنامه های آتی توسعه کشور ، تدوین بودجه سالانه ، برنامه های استانی و مسائل مربوط به شهرهای کم جمعیت به صورت جدی و در قالب سرفصل های مستقلی مدنظر قرار گیرند.

۴- دخالت بی ضابطه شوراهای شهر در عملکرد شهرداری ها
از آنجایی که شوراهای شهر توانایی انتخاب و تغییر شهردار را دارند ، ممکن است شهردار ، به نوعی تحت سلطه ی ایشان قرار گرفته و برنامه های شهرداری در جهت منافع اعضای شورای شهر ، دستخوشِ تغییر شوند.
با این وجود اختیارات شورای شهر باید فقط در زمینه ی قانون گذاری باشد و نهاد شورای شهر و نهاد شهرداری به طور کامل ، از یکدیگر تفکیک شده و اختیارات شوراهای شهر را ، کاملا محدود به قانونگذاری ، در امور مربوط به شهر نموده و به شهرداری ها ، شخصیت حقوقی کاملا مستقلی اعطا کرد. با این حال ضروری است تا نظارت نهادهای فرادَست ، بر نحوه ی عملکرد شوراها ، در ساختار مدیریت شهری و شهرداری ها افزایش یابد.
۵- عدم توجه به مشارکت شهروندان در توسعه شهری :
عدم توجه به مشارکت شهروندان در توسعه شهری ، نه تنها از دلایل عدم موفقیت شهرهای ایران است ، بلکه در سایر شهرهای کشور نیز ، مصداق دارد.
بسیاری از شهرداری ، به جای مشارکت دادن شهروندان ، در توسعه شهری ، خود ، درگیر مسائل خصوصی شهروندان نیز شده ، و به حل و فصل مسائل مردم پرداخته و از وظایف خود نیز باز ماندند. سازوکارهای صریح و روشن ، برای مشارکت شهروندان ، در برنامه توسعه شهری ، می تواند گامی در جهت بهبود عملکرد مدیریت شهرها باشد.

معضل بیکاری :
مقام معظم رهبری ، در خصوص بیکاری ، در حرم امام رضا ( ع)
[ در تاریخ ۱/۱/۹۶] فرمودند :
اگر ما توانستیم تولید داخلی را رونق بدهیم ، اشتغال ، به وجود می آید و مشکل بیکاری که یکی از مصیبت های امروز کشور ما است ، برطرف خواهد شد یا کاهش می یابد.

یکی از بزرگترین مشکلات هر جامعه ایی ، معضل بیکاری است.
همه ی انسانها برای گذراندن امورات زندگی خود ، نیاز به تلاش و فعالیت دارند.نیازهای فردی و اجتماعی افراد در گرو کار و تلاش است و جامعه نیز برای گرداندن چرخه ی تولید در تمامی عرصه ها ، به نیروی کار نیاز دارد.در واقع ، بدنه ی اجتماع ، از وجود هرگونه نقص ، در هر گوشه ایی از این پیکره آسیب می بیند.
بیکاری توازن و تعادل جامعه را به هم میریزد ، باعث ایجاد بحرانها ، از جمله آسیب هایی در عرصه های اجتماعی ، فرهنگی ، اقتصادی ، روانی و سیاسی میشود.
بیکاری شاهراه اصلی معضلات و ناهنجاری های اجتماعی است و حل آن بسیاری از معضلات را از بین می برد.
اولین تاثیر بیکاری ، کاهش درآمد است ، کاهش درآمد نه فقط یک فرد و یک جامعه ، بلکه کُل جامعه را تحت تاثیر قرار می دهد.
در جامعه ایی که عرضه و تقاضا متعادل ، نباشد ، رونق اقتصادی ، به چشم ، نمیخورد ، با این وجود واسطه گری و دلالی و روی آوردن به مشاغل کاذب و فساد ، افزایش ، و توسعه ی اقتصادی و رفاه اجتماعی کاهش می یابد.
افرادی که متولی حل مشکل بیکاری هستند ،عموما خود ، نه ، تجربه ی کارگری و بیکاری را داشته اند و نه تجربه ی کارفرمایی ، به همین دلیل مشکل را اصولی درک نمی کنند.
مشکل عمومی بیکاری در ایران ، نبودِ کار نیست ، بلکه نبود نیروی کار ماهر است.
مشکل ما مدرک گرایی ، به جای حرفه گرایی است.
مشکل ما تعدد فشارها بر کارفرماها و نبود حمایت صحیح از کارگران است.
معضل بیکاری در ایران نزدیک به یک چهارم است.
۵۰ درصد جمعیت ایران زیر ۳۵ سال هستند.
میزان بیکاری جوانان ۸/۲۱ درصد است.
کشاورزی و معضلات آن :
در جهان امروز ،یکی از مهم ترین و اساسی ترین بخش های اقتصادی در هر کشور ، مسئله ی امنیت غذایی و به تبع آن توجه ی خاص ، به بخش کشاورزی ، به عنوان منبع تولیدات متنوع غذایی است.
بدون شک ، یکی از مهم ترین شاخصه های تحقق اقتصاد مقاومتی در تمامی ابعاد ، توجه ی خاص ، به توسعه ی بخش کشاورزی است.
اولین گام در این زمینه ، شناخت عوامل آسیب زای بازدارنده ی بخش کشاورزی است.
با برطرف نمودن این عوامل ، شاهد رونق و توسعه ی بیش از پیش کشاورزی در کشور می باشیم.
یکی از عوامل ، بالا بودن سن کشاورزان ، به عنوان فعالان اصلی ، در بخش کشاورزی می باشد
عدم توجه واقعی به کشاورزی در ۳۰ سال گذشته و عدم نگاه مثبت به روستا و در حد شعار ، زمین ، تبدیل به ساخت و سازهای انبوه شده است.
بالا بودن هزینه های تولید در بخش کشاورزی ، در کشور ، و از طرفی دیگر ، پایین بودن قیمت محصولات کشاورزی وارداتی ،
تاثیرات بخصوص نقدینگی لازم برای جبران بخشی از هزینه های فصلی ، حل مشکلات بانکی ، فروش محصولات ، از دیگر مشکلات کشاورزان می باشد.
لازمه ی اصلی و اساسی برای تصمیم گیری و تصمیم سازی درست و صحیح برای هر بخش ، وجود کارشناسان و صاحب نظران اصلی آن در مراجع تصمیم گیریست.
عدم مدیریت و حمایت صحیح ، باعث شده ، جمعیت کشاورزی در استان های شمالی ، در سن پیری قرار گیرد.کشاورزی پایین ترین رده ی شغلی را در کشورمان دارد.
۴۰درصد محصولات کشاورزی کشور در مازندران تولید می شود
سرانه ی برخورداری هر مازندرانی از اراضی کشاورزی ۷ دهم هکتار است.
مازندران ، قطب کشاورزی نبوده ، از شاخصه های توسعه ی صنعتی هم عقب مانده است.
مازندران ۴۰۰ کیلومتر نوار ساحلی دارد .آزادسازی ساحل ، ترافیک و زباله ، دیگر مشکلات ما است.
بازرگانی ، کشاورزی ، صنعت و گردشگری ، چهار مولفه ی مهم برای افزایش درآمد و تحول اقتصادی استان مازندران ، می باشد

انشاالله که مدیران ما برنامه ریزی ، اجرا ، نظارت و کنترل ، برای پیشرفت برنامه های کشور مدنظر قرار دهند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.